Vier op de tien inwoners van Amsterdam voelt zich onveilig in het verkeer. Dat blijkt uit de Urban Road Safety Index 2023, een Europees verkeersveiligheidsonderzoek in 25 Europese hoofdsteden. Amsterdammers voelen zich in het verkeer in hun stad onveiliger dan inwoners van de meeste andere Europese hoofdsteden. In de top 25 van steden die als het onveiligst worden ervaren, staat Amsterdam op de vijfde plaats. Alleen Istanbul, Rome, Milaan en Praag scoren slechter.
11.9.23

Amsterdammers in het verkeer

De Amsterdammer voelt zich steeds onveiliger

Vier op de tien inwoners van Amsterdam voelt zich onveilig in het verkeer. Dat blijkt uit de Urban Road Safety Index 2023, een Europees verkeersveiligheidsonderzoek in 25 Europese hoofdsteden. Amsterdammers voelen zich in het verkeer in hun stad onveiliger dan inwoners van de meeste andere Europese hoofdsteden. In de top 25 van steden die als het onveiligst worden ervaren, staat Amsterdam op de vijfde plaats. Alleen Istanbul, Rome, Milaan en Praag scoren slechter.

Elektrische fietsen, steps en scooters dragen sterk bij aan het gevoel van onveiligheid. De meeste Amsterdammers (79%) denken dat de opkomst van elektrische vervoersmiddelen leidt tot meer ongelukken.

Letselschade

Het onveilige gevoel van veel Amsterdammers in het verkeer is goed te verklaren. In de stad komen elk jaar gemiddeld twintig mensen om het leven in het verkeer, en lopen achthonderd mensen ernstig letsel op. Hoewel de schade in veel gevallen kan worden verhaald op de veroorzaker van het ongeval, vaak een automobilist, gaat er veel menselijk leed schuil achter deze cijfers. De gemeente hoopt met (onder meer) de navolgende maatregelen het aantal ongelukken met twintig tot dertig procent terug te dringen.

30 km/uur

Op de meeste plekken in Amsterdam geldt vanaf dit najaar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De maatregel moet in december 2023 gelden voor minstens tachtig procent van de wegen in de stad. Voor het invoeren van de maatregel moet maar liefst 270 kilometer aan Amsterdamse wegen, stoplichten, borden en lijnen worden aangepast.

E-bikes

De e-bike is populair in Nederland. Van de 855.000 fietsen die in 2022 nieuw verkocht werden, waren er 486.000 elektrisch. Het aandeel van e-bikes, zowel in aantallen als in omzet, stijgt al tien jaar achter elkaar, zo meldde de brancheorganisatie BOVAG onlangs. Amsterdam wil de maximumsnelheid van e-bikes terugbrengen naar 20 kilometer per uur om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Zo'n maximumsnelheid voor fietsers op fietspaden vooralsnog niet mogelijk, daarvoor is nieuwe landelijke regelgeving nodig, waarvoor de gemeente zich hard maakt in Den Haag. In de tussentijd wordt een pilot ingevoerd om snelle fietsers te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan, waar een limiet van 30km/uur geldt. E-bikes moeten zich op die wegen dan aan dezelfde maximumsnelheid houden.

Hulp bij letselschade

De pogingen om de verkeersveiligheid te verbeteren in onze hoofdstad zijn goed en belangrijk. Maar helaas zijn lang niet alle ongevallen te voorkomen. Van Diepen Letselschade staat voor je klaar wanneer je te maken krijgt met letselschade door een ongeval. Wij nemen alle zorgen uit handen. Ook onze kosten verhalen we op de wederpartij. Neem gerust contact met ons op voor een adviesgesprek.

Veelgestelde vragen

Wat is een verkeersongeval?

Worden zwakke verkeersdeelnemer beschermd?

Wat geldt bij ongevallen tussen zwakke verkeersdeelnemers?

Hoe hoog is mijn schadevergoeding?

Welke schade kan ik claimen?

Van Diepen Letselschade

Wij staan voor je klaar

Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.