Sinds vrijdag 8 december geldt in het grootste deel van Amsterdam een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur. Daarmee volgt onze hoofdstad het voorbeeld van enkele andere Europese steden zoals Lyon, Madrid, Parijs en Helsinki. Voor Amsterdam zou de lagere maximumsnelheid een afname van 20 tot 30 procent kunnen betekenen van de in totaal bijna 5.000 verkeersongevallen. Vorig jaar raakten daarbij 1150 mensen ernstig gewond en kwamen zelfs 15 personen om het leven.
Niet iedereen is ervan overtuigd dat automobilisten zich zullen gaan houden aan de lagere snelheid. Zo zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen tegen NRC: “Veel automobilisten zijn gewend harder te rijden en blijven dat ook doen, blijkt uit onderzoek. Zo zit het brein van mensen nu eenmaal in elkaar. Ze denken: amehoela, ik wil gewoon snel naar m’n bestemming.” Daarom blijft het goed om te weten hoe je moet handelen na een ongeval. Dit is belangrijk, ook met het oog op het vorderen letselschade. We zetten de stappen nog eens even op een rijtje:
Als je betrokken bent geraakt bij een verkeersongeval, dan controleer je eerst of er iemand gewond is geraakt en jouw hulp nodig heeft. Zijn er inderdaad gewonden? Bel dan meteen 112 om medische hulp te laten komen. Vraag desnoods omstanders om hulp. Het belangrijkste is daarnaast dat iedereen veilig is. Zet als het moet en als het kan je voertuig op een veilige plek. Je kunt ook een veiligheidsvestje aantrekken of gebruik maken van een gevarendriehoek.
Als alle betrokkenen in orde zijn na het ongeluk, of als de situatie veilig is, vul dan samen een Europees schadeformulier in. Je moet een zo duidelijk mogelijke tekening van de situatie op het formulier maken. Beide betrokken partijen moeten de voorkant van het schadeformulier invullen en ondertekenen. Vergeet niet dat jij een kopie moet krijgen van het ingevulde formulier, evenals de andere partij.
Het verzamelen van bewijsmateriaal van de ongevalssituatie en de schade is belangrijk voor de schaderegeling. Vergeet daarom niet om foto's van de schade aan de auto’s of andere voertuigen te maken. Maak ook foto’s van de situatie op de plek van het ongeluk: de stand van de voertuigen, eventuele remsporen etc. Deze informatie kan waardevol zijn bij het regelen van jouw schadeclaim. Zijn er personen die het ongeval hebben gezien? Vraag dan gelijk hun naam en contactgegevens. Zij kunnen namelijk achteraf vertellen wat er is gebeurd en dat kan van pas komen om te achterhalen wie er schuldig is aan het ongeval.
Als je als bestuurder van een motorrijtuig betrokken bent geweest bij een verkeersongeval, dan moet je zo snel mogelijk jouw verzekeringsmaatschappij inlichten. Dat kan telefonisch of online. De verzekeraar kan je advies geven over de volgende stappen en vertellen welke papieren en informatie je nodig hebt om jouw schade te claimen.
Ben je van mening dat het ongeluk de schuld is van de andere partij? Dan kun je hem of haar aansprakelijk stellen. Je kunt je rechtstreeks wenden tot zijn of haar verzekeringsmaatschappij, door een aangetekende brief te sturen, waarin je precies beschrijft wat er gebeurd is en waarom jij vindt dat de andere partij verantwoordelijk is voor het ongeval. De verzekeraar zal vervolgens contact met jou opnemen.
Bij een verkeersongeval kan er aanzienlijke letselschade ontstaan, zelfs bij een botsing op lage snelheid. Ook kan een ongeval een enorme psychische impact op jou hebben met alle gevolgen van dien. Daarom is het van belang om goede en gespecialiseerde rechtshulp in te schakelen. Je kunt hiervoor terecht bij Van Diepen Letselschade. Wij nemen jou alle aspecten rond de regeling van jouw letselschade uit handen, en zorgen ervoor dat al jouw schade wordt vergoed. Hierdoor kun jij je richten op jouw herstel. Dat is een geruststellende gedachte!
Ben je betrokken geweest bij een ongeval en heb je daarbij letselschade opgelopen? Neem dan gerust contact met ons op.
Een verkeersongeval is een ongeval waarbij een of meer verkeersdeelnemers betrokken zijn. Een ongeval kan plaatsvinden tussen gemotoriseerd verkeer en ongemotoriseerd verkeer. Dat is meteen een belangrijke tweedeling binnen het verkeersrecht, omdat zogenoemde “zwakker verkeersdeelnemers”, waaronder voetgangers en fietsers, een extra mate van bescherming genieten.
Een eigenaar van een motorrijtuig is op basis van de Nederlandse wetgeving verplicht om zich tegen aansprakelijkheid te verzekeren middels een WAM-verzekering. Ook de ongemotoriseerde doet er overigens goed aan om zich middels een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) tegen aansprakelijkheid te verzekeren. De verzekeraar speelt in het verkeersrecht een grote rol, als degene die in de meeste gevallen de schade van het slachtoffer vergoed.
Ja. Voor “zwakke verkeersdeelnemers” - denk aan voetgangers en fietsers - gelden de zogenoemde 50% en 100% regel (artikel 185 Wegenverkeerswet). De 100% regel geldt voor kinderen tot 14 jaar, en houdt in dat eigen schuld aan het voorval niet aan het kind wordt toegerekend. De 50%-regel geldt voor zwakke verkeersdeelnemers vanaf 14 jaar en ouder. Deze regel houdt in dat de eigenaar vaneen gemotoriseerd voertuig in ieder geval voor de helft van de schade aansprakelijk is, tenzij sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid. Ben je dus als fietser of voetganger aangereden door een gemotoriseerd voertuig, dan is de kans groot dat jouw schade in ieder geval voor 50% voor vergoeding in aanmerking komt.
Als een ongeval plaatsvindt tussen “zwakke verkeersdeelnemers” - denk aan fietsers en voetvangers - dan kan degene die schuld heeft aan het ongeval worden aangesproken tot het vergoeden van de schade van de ander. De aangesprokene kan het slachtoffer vervolgens doorverwijzen naar diens aansprakelijkheidsverzekeraar die de schade met het slachtoffer verder afhandelt.
Bij een verkeersongeval is de veroorzaker van het ongeval in de regel aansprakelijk. Wie heeft te gelden als de veroorzaker - of wie schadeplichtig is en in welke mate - dat wordt in de juridische praktijk vastgesteld aan de hand van de toepasselijke wet- en regelgeving. Bijzonder aan het verkeersrecht zijn de harde stelregels en bewijsvermoedens, die het slachtoffer kunnen helpen om een schadevergoeding af te dwingen.
Nee, in principe niet. Je hebt recht op een vergoeding van ál jouw schade en dat kan in de papieren lopen. Gelukkig is de veroorzaker van de schade in de meeste gevallen verzekerd en heeft de verzekeraar diepe zakken. In ieder geval is het onze taak om tot een zo hoog mogelijke en ‘faire’ schadevergoeding te komen. In de praktijk geldt overigens wel dat voor sommige schadeposten door de Letselschade Raad vaste bedragen zijn vastgesteld voor specifieke schadeposten. Dat geldt bijvoorbeeld voor de kosten van studievertraging of huishoudelijke hulp. Het blijven richtlijnen waarop in zoverre kan worden afgeweken, maar het voorkomt de nodige discussie met de verzekeraar. Dat helpt enorm in de schadeafwikkeling.
Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.
Van Diepen Letselschade is onderdeel van de advocatenmaatschap Van Diepen Van der Kroef Advocaten, statutair gevestigd en (mede) kantoorhoudende te (1077BL) Amsterdam aan het Dijsselhofplantsoen 16-18. De advocatenmaatschap is ingeschreven in het handelsregister onder nummer 34330703