Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de verschillen tussen het gedrag van mannen en vrouwen in het verkeer. Daaruit blijkt onder meer dat mannen veel vaker betrokken zijn bij ernstige verkeersongevallen dan vrouwen. Maar wist je dat vrouwen veel meer kans hebben op ernstige verwondingen bij verkeersongevallen? Om deze nadelige veiligheidsaspecten voor vrouwen te verbeteren, moet onder meer de botsveiligheid van voertuigen worden verbeterd. Gelukkig worden op dat vlak inmiddels de nodige stappen gezet.
13.5.24

Vrouwelijke slachtoffers

Grotere kans op ernstig letsel

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de verschillen tussen het gedrag van mannen en vrouwen in het verkeer. Daaruit blijkt onder meer dat mannen veel vaker betrokken zijn bij ernstige verkeersongevallen dan vrouwen. Maar wist je dat vrouwen veel meer kans hebben op ernstige verwondingen bij verkeersongevallen? Om deze nadelige veiligheidsaspecten voorvrouwen te verbeteren, moet onder meer de botsveiligheid van voertuigen worden verbeterd. Gelukkig worden op dat vlak inmiddels de nodige stappen gezet.

Verschillen per soort ongeval

Onderzoek van de Amerikaanse veiligheidsautoriteit Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) analyseerden duizenden ongelukken tussen1998 en 2015 en de opgelopen verwondingen van zowel mannen als vrouwen. Uit dat onderzoek bleek dat vrouwen bij een verkeersongeval 20 tot 28 procent meer kans op overlijden hebben dan mannen, en 37 tot 73 procent meer kans om ernstig gewond te raken. Onder meer bleek dat vrouwen bij een frontale botsing driekeer zoveel kans hadden op zware verwondingen als een botbreuk, een klaplong of hersenletsel. Bij zijwaartse botsing was de kans 50 procent groter om te maken te krijgen met zwaar letsel.

Verschillen per soort letsel

Ook de University Hospitals Plymouth in het Verenigd Koninkrijk deed onderzoek naar de extra risico’s die vrouwen in het verkeer lopen. Het onderzoek is gebaseerd op gegevens van meer dan 70.000 patiënten die in de afgelopen tien jaar na een verkeersongeval in een traumacentrum van een Brits ziekenhuis werden opgenomen.

Er waren duidelijke verschillen te zien tussen mannen en vrouwen bij het soort letsel. Bij vrouwen worden vaker verwondingen aan het bekken, de heupen en de ruggengraat opgelopen. Mannen lopen een groter risico op letsels aan het hoofd, het gelaat, de borst en de ledematen. De aard van de verwondingen leidt ertoe dat vrouwen vaker in het wrak van een auto bekneldraken, omdat het met dat bepaalde type verwondingen moeilijker is om uit het voertuig te klimmen.

Uit het onderzoek bleek ook dat 16 procent van de vrouwen bekneld was geraakt na een verkeersongeval, terwijl dat bij mannelijke slachtoffers slecht 9 procent was.

Grotere kans op een whiplash

Uit een Zweeds onderzoek is bovendien gebleken dat vrouwen een verhoogd risico hebben op een whiplash. Dat letsel kan optreden wanneer de nek eerst naar achteren klapt en dan met grote kracht weer naar voren, als gevolg van een kop-staartbotsing. De oorzaak is dat autostoelen ontworpen zijn voor grotere en zwaardere mensen. Omdat vrouwen doorgaans minder zwaar wegen dan mannen, worden ze vaker met een grote kracht naar voren geduwd.

Innovatieve ontwikkelingen

Al deze onderzoeken wijzen erop dat de auto-industrie dringend werk moet maken van de veiligheid van voertuigen voor vrouwen. Gelukkig wordt daar inmiddels hard aan gewerkt. Zo is er door een Europees consortium van onderzoekers (VIRTUAL) een virtuele crash dummy ontwikkeld: de Human Body Model. Het lichaam van de Human Body Model kan volledig worden aangepast, onder meer zodat er wél met de vrouwelijke lichaamsbouw rekening wordt gehouden. Dit type innovaties moet bijdragen aan veiligere auto’s voor álle typen inzittenden, waaronder ook vrouwen.

Veelgestelde vragen

Geen veelgestelde vragen gevonden
Van Diepen Letselschade

Wij staan voor je klaar

Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.