In 2024 kwamen er maar liefst 246 fietsers om het leven in het verkeer. Daarvan reed bijna de helft op een e-bike. Van de fietsers die dodelijk verongelukten in het verkeer, kwamen de meesten om het leven door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Andere fietsers verongelukten door een botsing met bijvoorbeeld een paaltje, of ze kwamen ongelukkig ten val. Van alle verkeersdoden onder fietsers is 60 procent overleden door hoofdletsel als belangrijkste letsel. Oudere mensen overlijden relatief vaak door een fietsongeval.
21.4.25

Verkeersveiligheid fietsers

Het blijft zorgelijk...

De verkeersveiligheid blijft zorgelijk in Nederland. Vorig jaar kwamen 675 mensen om door een verkeersongeval. Dat zijn weliswaar 9 verkeersdoden minder dan een jaar eerder, maar nog altijd een veel hoger aantal dan de gestelde doelstellingen. De meeste dodelijke verkeersslachtoffers zijn ouderen boven de 80 jaar. Al sinds 2020 zijn de meeste verkeersdoden fietser. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2024 kwamen er maar liefst 246 fietsers om het leven in het verkeer. Daarvan reed bijna de helft op een e-bike. Van de fietsers die dodelijk verongelukten in het verkeer, kwamen de meesten om het leven door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Andere fietsers verongelukten dooreen botsing met bijvoorbeeld een paaltje, of ze kwamen ongelukkig ten val. Van alle verkeersdoden onder fietsers is 60 procent overleden door hoofdletsel als belangrijkste letsel. Oudere mensen overlijden relatief vaak door een fietsongeval.

Kwetsbaarheid van fietsers

Fietsers zijn heel kwetsbaar in het verkeer. Een fietser heeft namelijk geen bescherming bij een botsing of val, in tegenstelling tot inzittenden van een auto. Daarom zijn fietsers kwetsbare verkeersdeelnemers.

Fietsers kunnen zichzelf beschermen door het dragen van een fietshelm. Een fietshelm kan ernstig hersenletsel bij een ongeval in belangrijke mate voorkomen. Uit SWOV-onderzoek blijkt dat een fietshelm zeer effectief is in het verminderen van de kans op, en de ernst van, hoofd- en hersenletsel bij een botsing of een val.

Letselschade en aansprakelijkheid

Omdat fietsers kwetsbare verkeersdeelnemers zijn, net als voetgangers, worden ze in de Wegenverkeerswet extra beschermd ten opzichte van gemotoriseerd verkeer. Dat houdt in dat een motorrijtuig altijd voor minimaal 50% aansprakelijk is voor de schade van de fietser bij een ongeval. Bij een kind onder de 14 jaar is de bestuurder van het motorrijtuig zelfs altijd volledig aansprakelijk.

Juridisch advies bij letselschade

Bent u als fietser betrokken geraakt bij een verkeersongeval en heeft u daarbij letselschade opgelopen? Neem gerust contact met ons op om demogelijkheden van het verhalen van een schadevergoeding te bespreken.

Veelgestelde vragen

Geen veelgestelde vragen gevonden
Van Diepen Letselschade

Wij staan voor je klaar

Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.